Home away from home

zaterdag, februari 06, 2016 Unknown 0 Comments


Hola Amigos en Amigas!

Mea culpa! Ik heb weer veel te lang niets van mij laten horen. In de jaren voor dat ik deze trip maakte was ik altijd heel teleurgesteld als de uitwisselings-blogs die ik volgde niets van zich lieten horen ; maar nu moet ik dan toch van die mening terugkomen. Ik heb het dan ook gewoon echt druk! Voor dat ik verder ga met jullie over mijn avonturen in Januari ga vertellen, laat ik hieronder even typische schooldag voor mij hier in Idaho zien :


  • 6:30 : Wekker gaat! Opstaan maar weer. Uit mijn slaapkamer raam kijk ik uit op prachtig gebergte, dus dat maakt het vredig wakker worden toch wat makkelijker.

  • 7:10  : Rond deze tijd even snel ontbijt maken ; mijn favoriete ontbijt hier is Cereal (Cheerios of Honeybunches of Oats (die dingen zijn echt geniaal, begrijp niet waarom we dat niet in NL hebben). Hierna maak ik koffie voor mezelf of maken we een snelle stop bij een lokaal koffie tentje hier vlakbij. 

  • 7 : 30 ; Samen met mijn gastzus rijd ik naar school in de auto. De school is gelukkig dichtbij dus we hoeven niet ver te rijden.

  • 8 : 00 ; Eerste uur. Op A-dagen heb ik Gym (waarom ik dat ooit gekozen heb..) en op B-dagen ben ik counselings office aide. Dit klinkt heel spannend, maar wat ik eigenlijk doe is in het kantoor van de schoolcounselors (soort zorgcoördinatoren) zitten met een vriendin. We helpen dan de counselors of mogen de studenten die de counselors willen spreken uit de klassen ophalen. 

  • 9 : 30 ; Tweede uur! Elke les duurt 90 minuten. Best lang als je het vergelijkt met de 50 minutenrooster van het Jan Arentsz. Op A-dagen heb ik American Government en op B-dagen heb ik Sociologie. Dit zijn twee van mijn favoriete klassen en mijn leraar Sociologie is echt geniaal. 

  • 11;00  ; Derde uur! Op A-dagen heb ik nu Engels en op B-dagen heb ik Spaans. Spaans leren is tot nu toe heel leuk en met de Engels lessen meekomen is ook makkelijk. Ik heb nu een A in Engels (97%/100%).

  • 12;30 ; Hier mijn favoriete gedeelte van elke A-dag ; Early release! Dit is iets wat alleen seniors mogen; het is eigenlijk gewoon geen laatste uur hebben. Dit betekent dat ik dus om de dag om 12;30 uit ben. Op B-dagen heb ik culture antrophologie. Dit is ook een top klas en mijn leraar is ook erg leuk. 

  • 14;40 ; Op B-dagen ben ik nu uit . 

  • 15;30 ; Cheer practice begint nu. Ik heb cheer practice 4 dagen per week. Op dinsdag is er na onze practice vaak nog een basketball game waar we dan nog bij moeten cheeren, dus moeten we na de training ons in ons uniform hijsen en de meiden en jongens van SHS aanmoedigen tot een uur of acht 's avonds.

  • 18 ; 00 : Cheer practice is over. Nu weer op huis aan.

  • 18 ; 30 : Eten met mijn gastouders en soms gastzussen. Mijn jongste gastzus Abby spendeert het grootste gedeelte van haar tijd in de dansstudio, dus die is vaak niet thuis voor het gezamelijke diner. Mijn oudere gastzussen werken beiden, dus die zijn er ook niet al te vaak. 

  •  19 ; 00 ; Hierna doe ik huiswerk (in het zeer uitzonderlijke geval dat ik dat heb en niet af heb gekregen) of kijk ik een film of doe ik iets creatiefs. 

  • 22 ; 00 ; Meestal ben ik helemaal kapot na zo'n lange schooldag dus val ik vaak direct in slaap.
Nu iedereen weer een beetje een algemeen idee heeft van wat ik hier gewoonlijk doe, zal ik nog even de highlights van Januari samenvatten.

Het basketball seizoen voor de highschool teams begint tegen een einde te lopen en dat betekend dat de seniors (=eindejaars) in het zonnetje worden gezet tijdens hun laatste thuiswedstrijd. Omdat ik cheer bij basketball en een senior ben, had mijn coach voor mij geregeld dat ik ook een senior night kreeg. Het is weer lekker Amerikaans gebeuren, maar dat vind ik dan ook wel weer leuk om mee te maken. Wat het in onze school inhoudt is het volgende ; je ouders schrijven een stukje over je en over je sport carrière in de school en maken een grote poster van hun kind in actie met allerlei foto's erop vantevoren. Op de avond zelf worden de posters tentoongesteld, en dan worden een voor een de seniors met de ouders naar voren geroepen voordat de wedstrijd begint, dan word er een kort praatje over je gedaan en krijg je  vaak nog bloemen of cadeautjes. Door een miscommunucatie konden mijn gastouders er helaas niet bij zijn, maar mijn team, coach en school hadden allemaal een bos bloemen voor me en mijn cheer poster gemaakt door Saskia (vriendin) en mij zag er heel gaaf uit. Het was een top moment en ik ben blij dat ik het meegemaakt heb.

Voor het cheerteam is het ook een spannende tijd want het competitie seizoen is begonnen! Je moet het een beetje zien als dans of turn wedstrijden. Ons team (20 meiden) heeft 3 verschillende 'routines' die we dan op een competitie moeten uitvoeren en dan besluit een jury welk high school team uit onze omgeving die meededen het beste was. We hebben nu 2 competities achter de rug en hebben al twee keer hoge ogen gegooid. Op de competitie waar we vandaag waren waren wij eerste uit 6 highschool op 2 van de 3 onderdelen. Ikzelf mag niet meedoen vanwege de stomme 'graduating' regel waar ik jullie helemaal in het begin over verteld heb. Gelukkig wilde mijn coach deze ervaring niet van mij afnemen, dus besloot ze mij in een soort co-coach / manager positie te stoppen waardoor ik alsnog mee reis en de volledige ervaring meekrijg. Ik ben hier ontzettend dankbaar voor en had het voor geen goud willen missen.

Verder hebben we nog een cheer fundraiser gedaan in een restaurant hier, Sweet Lou's. Alle cheermeiden moesten in uniform helpen met de bediening en zoveel mogelijk mensen naar het restaurant te weten te brengen en dan kregen we 30% van alle omzet van die avond. Het was ontzettend leuk, en ik voelde me helemaal thuis vanwege mijn voorgaande horeca ervaring. Binnen de kortste keren liep ik weer heen en weer met volle dienbladen en kreeg ik zelfs een baantje aangeboden maar helaas ; dat mag niet van mijn visum .

Eigenlijk begin ik me hier echt ingeburgerd te voelen. Koffie haal ik niet meer bij Starbucks, maar bij dat lokale koffietentje downtown. Als een toerist me vraagt waar ze het best kunnen eten of hoe ze bij het skiresort komen, kan ik ze volledig helpen. Met mijn gastgezin boodschappen doen is makkelijk en ik weet welke dingen we gebruiken in het huis en welke 'merken' we meestal kopen. De meeste mensen in school ken ik nu ook wel en andersom. Het is ontzettend leuk nu, en ik voel me veel meer thuis dan ik in de afgelopen maanden af en toe gedaan voelde. Dus maak je vooral geen zorgen om mij, het gaat hier allemaal goed, ik heb het gewoon een beetje druk soms!

Hasta luego, Niños en Niñas. 

 Exchange is not a trip or a vacation. It is a second life.

Foto's 
Senior night! Met domme haarstrikken. Ziet er eigenlijk echt niet uit. Maar ach.

Comp vorige week!

Comp van vandaag!





Restaurant Fundraiser!


0 reacties: