HAPPY OLD YEAR | HAPPY NEW YEAR

zondag, januari 03, 2016 Unknown 0 Comments

'Mam! Gelukkig nieuwjaar!'een traan rolde over mijn wang. Blijheid en verdriet schoten tegelijkertijd door mijn lichaam heen afgelopen oudejaars avond. Nog even die laatste paar maandjes VWO doorstaan en dan zou mijn droom eindelijk uitkomen. Na 3 jaar ervan dromen, mijn ouders mateloos irriteren met het 'casual' achterlaten van highschool brochures en dan toch maar beginnen met sparen wist ik dat het zomer 2015 dan toch eindelijk ging gebeuren.  Wanneer, hoe en waar wist ik allemaal nog niet, maar mijn aanmelding was net een aantal dagen de deur uit. 'Je moet toch een keer de knoop doorhakken, Merel' hoor ik mam nog zo zeggen.

Dat dit jaar een ervaring als geen andere zou worden, dat wist ik. Maar dat het dit was, had ik nooit aan zien komen. Wát een jaar! Daar stond ik dan, voor de deur van de gymzaal, waar het schriftelijk eindexamen Nederlands VWO binnen op me lag te wachten. Daar stond ik dan, oog in oog met een paar honderd man op het podium in het oude vertrouwde Jan Arentsz, diploma in mijn ene hand, jaarboek in het andere. Daar stond ik dan, 4 uur 's ochtends op Amsterdam Schiphol, met het meest gemengde gevoel dat ik ooit heb meegemaakt. De spanning en adrenaline gierden door mijn lijf en de opwinding was aanwezig, maar het verdriet nam de overhand. Tranen met tuiten en mijn familie gedag zeggen. Daar stond ik dan, oog in oog met het vrijheidsbeeld. Het onderwerp van mijn honderden 'Amerika moodboards' en het ultieme toonbeeld van mijn droombestemming, Amerika. Daar stond ik dan, op twee stappen afstand van mijn nieuwe highschool, met een knoop in mijn maag en een brok in mijn keel.

Het ging mij dit jaar allemaal in een roes voorbij. Een exchange jaar is constante verandering. Het is snel, mooi, kleurrijk, leerzaam, pijnlijk, onvoorspelbaar en dat alles tegelijkertijd. Je realiseert je dat het precies is wat ze je vertelden dat het zou zijn, maar ook zó anders dan je ooit had kunnen voorstellen. Exchange is je afvragen wie je bent, jezelf kwijt raken maar ook volledig vinden.

Maar wat is het vooral prachtig. Ik betrap mij constant op het doen van dingen die ik nooit had verwacht ooit te zullen doen of durven. Een exchange jaar is een kans, en wat ben ik blij dat ik die kans gegrepen heb. Mijn 2015 zou ik nooit kunnen beschrijven zonder alles wat ik hier mee maak, maar het heeft me ook zeker leren waarderen wat ik thuis heb.

Lieve familie, vrienden, klasgenoten, kennissen en ander gespuis, bedankt! Bedankt voor de mooie tijden die ik met jullie heb mogen beleven in 2015 en alvast bedankt voor alle mooie momenten die ik nog met jullie mag beleven in het nieuwe jaar. Ik wens jullie allemaal een prachtig en gezond 2016 en ik spreek jullie snel weer.

Ondertussen al weer 136 dagen geleden.

P.S Het is hier ondertussen dagelijks -15ºC ;)


0 reacties: