Over tradities, feestdagen en schoolspirit

woensdag, december 16, 2015 Unknown 1 Comments

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Alweer een tijdje geleden dat jullie iets van mij gehoord hebben, gelukkig begrijpt iedereen wel waarom en heb ik tot nu toe veel steun betuigingen en lieve reacties gehad. Bedankt hier voor, het heeft mij erg veel goed gedaan om te voelen dat mijn vrienden en familie in Nederland mij ook steunen van afstand. Met mij gaat het nu goed, de school begint zich te herstellen en ikzelf ook. Bij deze korte update wil ik het ook graag houden en zal ik alleen nog maar positief nieuws met jullie delen.

Allereerst ; ik heb mijn allereerste typische Amerikaanse feestdag meegemaakt! Thanksgiving was eind november, en ik heb dit samen met mijn gastgezin hier in Sandpoint gevierd. We kregen een paar dagen vrij van school en hebben met zijn allen gezellig samen gezeten en een typisch Amerikaans Thanksgiving dinner gegeten (lees :  mashed potatoes (IDAHO), kalkoen, stuffing en cranberry sauce). Mijn gastouders hebben dit allemaal klaar gemaakt en het was gelukkig erg lekker. De kalkoen was trouwens enorm, ik denk dat hij minstens 4x het formaat van een ovenkippetje was. Je zult dus wel begrijpen dat er in de week na thanksgiving nog veel turkey leftovers werden gegeten.

De dag na thanksgiving is ook een welbekende 'traditie' ; black friday! Kledingwinkels, electronica giganten maar ook lokale boetiekjes gaan all out en stunten met prijzen en kortingen; alles om de klanten binnen te krijgen. Het is natuurlijk ontzettend ironisch dat nou precies de dag na dat we overal 'dankbaar' voor zijn en blessed met wat we hebben, het toppunt van materialisme is. Dit mocht de pret echter niet drukken voor mij, en samen met mijn vriendin Caroline en haar moeder gingen we op pad naar Coeur d'Alene. Dit is de dichtsbijzijnde stad met 'echte' winkels en bevindt zich op een uur afstand van Sandpoint.  Wij deden echter niet mee met de gekte en vertrokken niet middennacht of vroeg in de ochtend. Wij zijn rond het middaguur gegaan, en hebben tot mijn teleurstelling dus ook geen gekke taferelen mogen aanschouwen waar volwassen mensen in het winkelpad te vuist gaan over de laatste 50 cent afgeprijsde frozen - barbie pop. Of iets anders doms met een niet-aanzienlijke korting. Toen wij er aankwamen waren er nog wel wat leuke kortingen en aanbiedingen over en dus heb ik mijn kerstcadeautjes allemaal al gekocht. Op de terugweg zijn we gestopt bij een koffie tentje waar ik toch écht even een paar foto's moest nemen. Het koffie tentje in kwestie heet 'Dutch Bros' en heeft niet alleen een molen als logo, maar ook vrolijke koffie cups met klompen, tulpen en molens erop. 'OMG it's so Dutch!' Werd er alweer vanuit de auto geroepen en toen we naar binnen liepen en er verteld werd waar ik vandaan kwam was iedereen helemaal in de gloria. Een gratis koffie kon er dan weer niet van af voor deze Dutchie, maar een gezellig gesprek en een hondertal aan foto's wel. Op de terugweg in de auto hebben we het hele uur over Nederland gepraat en werd er ook meteen voorgesteld om een Sinterklaas feestje bij Caroline op te zetten de week erna. Dankbaar stemde ik in, want Sinterklaas is toch wel een van die feestdagen waar ik erg gehecht aan ben en waarop de heimwee misschien wel de overhand zou kunnen krijgen.

Zo gezegd; zo gedaan. De week erna hebben we gezellig bij Caroline Sinterklaas gevierd en een pakjesspel gevierd met wat Amerikaanse vrienden van mij. Dit was toch wel heel fijn en gezellig voor mij en leidde mijn aandacht af van het feit dat dit mijn eerste gemiste feestdag thuis was. Mijn vrienden hadden het naar hun zin en zagen veel vergelijkingen tussen de Hollandse Sinterklaas en de Amerikaanse Santa, het concept van de zwarte Pieten was echter niet echt een succes. Ik heb het een aantal keer tervergeefs proberen uit te leggen, maar heb het uiteindelijk maar opgegeven. Misschien ook maar beter ;)

Hierna moest ik me even op school concentreren, want het verlies van Madi had niet al te veel goeds gedaan voor mijn Engels en Government cijfers. Gelukkig begrepen de leraren het goed, en heb ik al mijn cijfers weer prima op pijl. Voor het senior project (meest vergelijkbaar met het profielwerkstuk) dat ik deed over vreemde talen onderwijs in Amerika kreeg ik zelfs 98 van de 100 maximale punten, een van de hoogste cijfers van de klas. Afgelopen week hadden we hier een senior expo van ; iedereen moest een soort presentatie bord maken over hun onderwerp en vervolgens mochten leraren, juniors en community members rondlopen en ons vragen stellen en beoordelen. Van alle mensen die mijn presentatie aangehoord hebben kreeg ik 20 van de 20 punten en werd mijne zelfs door 7 mensen uitgekozen als favoriet van allle 250 presentatie borden en onderwerpen. Afgerond met een tien met een griffel dus. Ik ben best wel een beetje trots op mijzelf en ook mijn leraren complimenteerden mij op dit project.

Nog een paar andere exciting dingen, ten eerste ben ik dit weekend voor het eerst gaan snowboarden! Van vrienden en mijn gastgezin kon ik dingen lenen en zo kon ik lekker de berg op. Ik had niet veel van het ski-resort verwacht maar het is echt prachtig en best wel heel groot. En het leukste is nog wel dat mijn gastgezin aan de voet van de berg woont. Aan het eind van mijn straat gaat er een gratis shuttlebus naar boven en dan sta je met twintig minuten op de piste. Als je nog wat foto's wil zien , die zijn hier te vinden, op de website van Schweitzer Mountain (dit is hoe het gebied heet). Ik was minder slecht dan ik mij herrinerde te zijn en heb een heerlijk dagje gehad. Dat dit zo dicht bij mijn huis is en zo leuk, word ik toch wel heel erg gelukkig van.

Verder is het deze week spirit-week op school! Deze vrijdag is er een groot toernooi tussen onze school en een rivalerende school een eindje verder op. Dit toernooi heet Moose Madness en is hier op school het evenement van het jaar. Hierbij hoort een hele spirit week (verkleed naar school om onze school spirit te showen) en allerlei fundraisers en acties in school. Hieronder een lijstje van de verkleeddagen ;

  • Maandag : Ugly Christmas sweater day (Iedereen zijn/haar lelijke kersttrui uit de kast trekken)
  • Dinsdag : Twin - day (Precies het zelfde aankleden als een vriend/vriendin)
  • Woensdag : White out day (volledig in wit)
  • Donderdag : Pyjamas day (Spreekt voor zichzelf)
  • Vrijdag : Red / White day (in de schoolkleuren naar school!)
Tot nu toe gaat het heel erg goed en doet ongeveer de halve school mee met de verkleeddagen. Dit klinkt misschien als weinig, maar op een school met 1200 man is het toch een grote groep. Tijdens het toernooi heb ik besloten om mee te doen met stomp routine . Dit is een soort dans wedstrijd waarbij beide scholen een dans instuderen en daarbij zo luid mogelijk stampen, klappen en yellen. De dans is niet moeilijk en een hoop mensen doen mee dus dat word vast erg leuk!

Verder ben ik nog geinterviewd voor de schoolkrant een paar weken terug en dat is gister online gekomen. Het interview en de antwoorden zijn een beetje dom geformuleerd maar mocht je geinteresseerd zijn kun je het hier vinden. 

Liefs van Merel, en ik spreek jullie gauw weer!

'Holland? Is that in Asia or Europe?' 'Amsterdam? I thought that was the capital of like.. Spain'

Foto's!

MEGA kalkoen

Thanksgiving dinner

Creatief bezig zijn

Creatief bezig zijn 2.0 

Senior expo
Twin day
Ugly X-MAS sweater day

1 opmerking:

  1. 6.45 ff fb checken voordat ik naar mijn wet ga. Yes! Een update van Merel! Wat vind ik ongelofelijk leuk en mooi om jouw belevenissen op deze manier te kunnen volgen. Dikke X Enne als je straks weer terug bent Dutchie moet je echt wat gaan doen met je schrijverstalent;)

    BeantwoordenVerwijderen