Niet-zo-intelligente-vragen, Foam cups & Stereotypes

maandag, september 14, 2015 Unknown 0 Comments

Hola vrienden van het goede leven,
Rood, wit, blauw.

As many of you know, zit mijn eerste week op Sandpoint High erop. En dat was me er één.
Mijn eerste indruk van de school ; groot. En vol. Het oude vertrouwde Jan Arentsz is er niets bij.
Met dezelfde zenuwen en tas inhoud als ik mijn oude school in 2009 voor het eerst inliep ging ik nu ook mijn eerste school dag in Idaho tegemoet. Mijn gastzus Abby gaat gelukkig naar de zelfde school en zit ook in het zelfde jaar, dus samen konden we gelukkig beginnen. School begint hier om 8:00 uur en hen die mij goed kennen zullen weten dat dit tot enige struggle in de morgen kan zorgen.

Mijn eerste school dag bevatte de volgende vakken ; Pottery (potten bakken), american government en Engels. In mijn eerste klas voelde ik mij al snel op mijn gemak en waren mensen geïnteresseerd in mij en in het land waar ik vandaan kom. (Het is hier trouwens al zeldzaam als ze weten wat Nederland is en dat het in Europa ligt. Amsterdam kennen daarentegen dan wel weer veel mensen.) De vragen die ik er gesteld kreeg waren dan wel weer van verschillend niveau ('Huh.. Maar Nederland dat ligt toch in Italië?' of 'Maar hebben jullie dan wel elektriciteit in jouw land?')

Helaas was de rest van de dag en de week wat lastiger. De mensen in mijn andere volle klassen, waren vaak net te verlegen om een gesprek aan te knopen of simpel weg niet geïnteresseerd in het maken van nieuwe vrienden. Gelukkig leerde ik gedurende de week wel alle andere uitwisselingsstudenten kennen, dus heb ik toch nog een paar lunch buddies. Ook contact leggen in mijn cheerleading team was moeilijker dan verwacht. Gelukkig laat ik mij niet snel uit het veld slaan en moet ik zeggen dat het maar liefst 20 meiden tellende cheerleading-team al een beetje opgewarmd is in mijn richtng en inmiddels kan ik het met de meeste van hen heel goed vinden.

Dit weekend heb ik even rustig bij kunnen komen van mijn bewogen week. Zaterdag ochtend hebben we een fundraiser (soort sponsoractie) breakfast gehouden om geld in te zamelen voor Amy's trip naar Afrika (Amy, mijn gastzus gaat in januari 3 maanden in een weeshuis in Zuid-Afrika werken). Daarna ben ik met mijn hostdad en hostzus Abby gaan kajakken op het meer en heb ik even lekker van de natuur hier kunnen genieten ; van (bijna) oog in oog staan met een american eagle tot rotsschilderingen van Native Americans(indianen) bekijken. Zondag was het tijd voor de eerste exchange student meeting, en zijn we met zijn allen gaan eten op het strand hier aan het meer in Sandpoint. Julia, een uitwisselingsstudente uit Duitsland en ik zijn erg close geworden en met haar en mijn hostzus Abby spendeer ik de meeste tijd op dit moment.

Vandaag ben ik weer begonnen op school, en dit is niet zomaar een schoolweek; het is namelijk Homecoming week! Het houdt in het kort in dat ons American football team een thuis wedstrijd speelt en de hele school de hele week van alles uit de kast trekt om schoolspirit te uiten en ons team te supporten. In onze school (en de meeste andere) betekent dit ; verkleed gaan.
Vandaag was het Flag day - iedereen moest in rood, wit en blauw (kleuren van de Amerikaanse vlag) naar school. Ik vond dat het tijd was voor een knipoog naar huis, dus droeg een ketting met klompjes om mijn nek, en droeg zo ook een beetje 'ons' rood wit blauw uit.
De hele week zullen er nog activiteiten (bv Girls American Football en Guys dance team) plaatsvinden en zullen we onze schoolspirit proberen te showen. Vrijdag komt dit alles dan tot een hoogtepunt als 'onze' Sandpoint Bulldogs het tegen Spokane highschool zullen opnemen. Aansluitend is er een 'dance' (soort gala) en gaat iedereen mooi gekleed voor een paar uurtjes naar school. (Het eindigt al om 11 uur ; lame..)

Al met al, ondanks wat tegenslagen, genoeg om naar uit te kijken.

Voor alle lieve berichtjes en vragen bedankt, het doet me goed om te merken dat ik niet vergeten wordt thuis.

Kusjes, Merel

Vreemde dingen die mij deze keer zijn opgevallen; 

- Ze gebruiken hier (op de welbekende red cups na) vrijwel geen plastic bekers. Ze gebruiken hier piep schuim bekers in bv. restaurants en op feestjes. Het personeel van Joel's (Mexicaans restaurantje) hier kent mij ondertussen als 'foamcup-girl' omdat ze het allemaal ontzettend grappig vinden dat ik het nog nooit had gezien.
- De stereotypes zoals je die op TV / films ziet bestaan toch echt tot op zekere hoogte. Je hebt de luidruchtige (gelukkig niet allemaal) football players, de te-slim-voor-hun-eigen-bestwil kinderen, de donkere wiet-rokende types en de volledig-in-camouflage-print-outdoor-types. Het enige groepje wat ik tot nu toe niet gespot heb zijn de echte arrogante meisjes-meisjes, maar dat is misschien maar beter ook.
- Huiswerk hier is the real deal, na de eerste week had ik al flink wat assignments en leerwerk verzameld. Gelukkig ligt het niveau hier een stuk lager en is het allemaal goed voor me te doen.
Lake Pend Oreille (kudo's voor de prachtige gezichtsuitdrukking)


Freezin' cold at the first football game. 
School Football team
Nieuwe schoothond


Genoeg keuze?(Birthday cake oreo's..)

Julia & Merel @ Lake Pend Oreille







0 reacties: